Vinteren kommer, i år også. Da er det en fordel å være godt forberedt. Sjekk disse ut disse tipsene.
Vinteren kommer, i år også. Da er det en fordel å være godt forberedt. Sjekk disse ut disse tipsene.
Dagene blir kortere, og mørket forsterkes ofte av våt og saltet vei. Legg gjerne til snøslaps, og topp det hele med litt tåke.
– Det viktigste er kanskje at du selv er forberedt. Du må være mer på alerten, for eksempel når den første nattefrosten kommer. Kjørestilen må tilpasses, sier Petr Krásný. Han er medlem av ŠKODA’s forskningsteam på trafikksikkerhet, som arbeider med å analysere trafikkulykker.
Men også bilen din må forberedes for vintersesongen. Her er noen sjekkpunkter:
I Norge er det forhåpentlig en selvfølge, selv om vinterdekk i seg selv ikke er påbudt. Veitrafikkloven sier bare at du alltid skal være skodd etter forholdene. I praksis betyr det derimot vinterdekk gjennom hele den mørke årstiden.
Kjører du piggfritt, er det heller ingen grunn til å vente til datoen som tillater bruk av piggdekk, eller at den første snøen kommer. Når temperaturen faller, mister nemlig sommerdekkene mye av sin gripeevne.
Husk å sjekke mønsterdybden. Minstekravet i Norge er 3 mm, men tenk deg gjerne om allerede når vinterdekkene er nede på 4 mm.
Har du hørt om helårsdekk? Glem det – der finnes ikke ett dekk som gir deg gode nok egenskaper året rundt under norske forhold.
God sikt starter med rene vinduer og speilflater. En vindusvask med spray og tørkepapir kan gjøre underverker, spesielt innvendig. Husk alle de tre speilflatene – sladrespeilet for ofte fingermerker når det justeres.
– Vi anbefaler at du bytter viskerblader, i alle fall på frontruten, en gang per år. Og det er viktigst å ha dem i topp stand om vinteren, sier Robert Šťastný, som også er medlem av ŠKODA’s forskningsteam på trafikksikkerhet.
– Ved hver tanking lønner det seg også å benytte utstyret for vindusvask på stasjonen: Vask frontruten, siderutene foran, sidespeilene og lyktene. Husk også baklyktene, og om nødvendig skiltplatene, fortsetter han.
Høsten er også en tid for lyssjekk. Alle pærer som eventuelt ikke virker må byttes ut, og fyll opp boksen med erstatningspærer.
Sjekk også ventilasjonsanlegget og spesielt pollenfilteret. Et tett pollenfilter vil gjøre at det samler seg mer fuktighet i bilen, noe som gjør det langt verre å holde rutene duggfrie.
Se også etter at nivået på kjølevæsken er riktig, og få gjerne en ekspert til å kontrollere frysepunktet. En vintersjekk på verksted kan være en god idé. Da kan du også få sjekket ventilasjonsanlegget.
Dersom du skal kjøre på krevende fjellveier, kan kjetting være lurt å ha. Da er det smart å prøvemontere disse hjemme.
Det en mye enklere å følge instruksjonene som følger med kjettingene når du gjør dette i ro og mak, enn om du står midt i veien, gjerne med full bil og utålmodige unger.
Viste du at spylervæsken som selges om sommeren har andre egenskaper enn den du får kjøpt om vinteren? De er tilpasset ulike oppgaver: Insekter om sommeren. Saltfilm og frost om vinteren.
– Dersom spylervæsken fryser i slangene, blir bilen din nær ubrukelig. På norske vinterveier er du avhengig av hjelp fra spylervæsken for at viskerne skal virke, advarer Šťastný.
På ferdigblandet spylervæske står det hvor langt ned den er frostsikker. Det er ikke sikkert det holder for ditt bruk. Kjøper du konsentrat og blander selv, kan du også øke frostsikkerheten ved å øke blandingsforholdet.
Isskrapen må alltid være med. Startkabler kan også være nyttig, men sjekk i instruksjonsboken hvordan de skal koples på akkurat din bil. Skal du på krevende kjøreturer i høyfjellet, kan det i tillegg til kjetting være lurt å ha en spade i bilen. En pose med sand skader heller ikke.
For å forebygge at dørene fryser, kan de lønne seg å sette inn dørpakningene med et egnet middel, for eksempel silikonstift. Og å legge et trekk over frontruten om natta, er et godt, gammelt triks for å unngå skrapejobben om morgenen.