Ja. Det finnes to typer – batterier for ladbare hybrider (PHEV, Plug in Hybrid Electric Vehicle) og batterier for rene elbiler (BEV, Battery Electric Vehicle) PHEV-batterier brukes i biler som både har en elektrisk motor og en forbrenningsmotor (dvs. ladbare hybrider). BEV-batterier brukes i rene elbiler.
Det er grunnleggende forskjeller i kapasitet og design. PHEV-batterier har lavere kapasitet og befinner seg vanligvis bak i bilen, under den andre seteraden, ettersom bilen også må ha plass til en intern forbrenningsmotor. Designen på BEV-batterier, som ofte minner om et skateboard, er utledet fra plasseringen på gulvet. Siden rene elbiler ikke har noen forbrenningsmotor, har batteriet logisk nok mer kapasitet.
Hovedfordelen med disse bilene er at de reduserer drivstofforbruket og CO2-utslipp, og at de utvilsomt har bedre kjøreegenskaper både ved akselerasjon og jevn kjøring. En bil som drives av en elektrisk motor alene, gir også en mer komfortabel kjøreopplevelse.
Et drivbatteri består av battericeller i sammenkoblede batterimoduler som lagres på et batteribrett. Batterimodulene og brettet er dekket med et lokk og former en kompakt enhet.
For ŠKODA og hele VW-konsernet er kundesikkerhet førsteprioritet. Batteriet har mange sikkerhetsegenskaper som skal hindre at det tar fyr eller skades på andre måter som kan sette personene som bruker bilen, i fare. Det har blant annet tretrinnsbeskyttelse mot skade. De to første trinnene er knyttet til programvare. Det siste trinnet er mekanisk. Mekanisk beskyttelse, i form av høyspenningsvern, er doblet i batteriet. Batteriet har også en grunnleggende sikring.
Ja. ŠKODA skal i år begynne å produsere batterisystemer til ladbare hybrider. De ŠKODA-produserte batteriene vil ikke være begrenset til ŠKODA. Planen er også å bruke dem i biler fra andre merker i VW-konsernet, dvs. VW, SEAT og AUDI.
Det er nå to vanlige måter å lade elbiler og ladbare hybrider på. Den ene er ved hjelp av hurtiglader og den andre ved hjelp av en standard strømkontakt hjemme. Hurtigladere finnes på steder som kjøpesentre og i økende grad på bensinstasjoner og andre plasseringer i byer. Fordelen med disse ladepunktene er at de leverer høyere ladestrøm enn det som enn det som er tilgjengelig hjemme. Forskjellen skyldes størrelsen på sikringen. Et annet alternativ er induktiv (dvs. kabelfri) lading.