ŠKODAs firehjulstrekk er til god hjelp i mange ulike situasjoner. Systemet sørger for at kraften fordeles mellom de hjulene som har best veigrep så fremdriften forblir konstant og du kan stole på å komme deg trygt frem selv på utfordrende underlag.
Du vil nok sette aller mest pris på 4x4 om vinteren når veiene er dekket med snø og is og hjulene begynner å skli. Dette er skrekken for mange, men med 4x4 kan du heller glede deg til flotte kjøreturer på snødekte vinterveier.
Det viktigste er selvfølgelig best mulig flyt, rolig styring, forsiktig bremsing og en følsom fot på gasspedalen. Du bør kjenne bilen godt, vite hvordan motstand virker på den, hvordan understellet overfører vekten, hvilken aksel som beveges, og hvilket hjul som spinner. Som Stuck sier: "Kjøring på snø og is ligner faktisk veldig på racerkjøring fordi det handler om å håndtere og kjenne bilens og dekkenes begrensninger."
Elektronisk stabilitetskontroll og «Snow»-modus hjelper deg å bevare kontrollen over bilen selv i vanskelige situasjoner. Men hvis du bytter til en sportsligere modus som tillater mer hjulspinn og skrens, kan det der det er forsvarlig - være veldig moro og lærerikt å suse av gårde og se snøen fly til alle kanter.
En ŠKODA med firehjulsdrift takler selvfølgelig offroad-terreng også når det er snø. Akkurat som på veien, er god flyt, riktig hastighetsregulering og følsom manøvrering det aller viktigste. Hjulene må rotere hele tiden. Hvis de låser seg eller spinner, vil du ikke lenger kunne styre bilen aktivt.
Det kan være til god hjelp å slå på offroadmodus, siden den gjør det mulig å forsere hindringer som ellers ville stoppet deg. Hvis du er usikker på hva som venter lenger frem, bør du gå ut av bilen og gå et stykke til fots. Det er enklere enn å måtte grave ut bilen hvis den setter seg fast. "Du får mest mulig glede av din ŠKODA med firehjulsdrift hvis du vet hva den klarer og hvilke begrensninger den har", avslutter Stuck.
Hans-Joachim Stuck, født 1. januar 1951 i Garmisch-Partenkirchen, er en tysk racing-sjåfør - sønn av racing-sjåfør Hans Stuck . Han deltok på 1970-tallet i flere racing og formel-1 løp. Senere vant han blant annet World Sports Car Championship 1985 og 24-timersløpet på Le Mans i 1986 og 1987. Han har også vært TV-kommentator for flere formel-1-sendinger.
Les mer og se oversikten over ŠKODA-modeller med 4x4 firehjulstrekk.