RS-emblemet har prydet ŠKODAs mest sportslige modeller siden år 2000. ŠKODA KODIAQ RS er merkets første SUV i den gjeve RS-klubben. Den tsjekkiske bilprodusenten tar nå merkets 117-år lange motorsport– og rallyhistorie med inn i et nytt segment – og markerer det med en ny, moderne RS-logo med røde detaljer.
Følger i fotsporene til den første RS-modellen fra 1974
RS står for Rally Sport og ble først introdusert i 1974 på to rally-prototyper - ŠKODA 180 RS og 200 RS. Året etter, i 1975, utviklet ŠKODA disse to modellene til 130 RS, og i 1977 ble også sportscoupeen introdusert. En legendarisk bil som gikk av med to seire i sin klasse i Rally Monte Carlo, i tillegg til å vinne Rally Akropolis. I 2000 introduserte ŠKODA den første produksjonsmodellen av RS, den veldig populære OCTAVIA RS.
Den nye RS-logoen får også sin debut i Paris sammen med ŠKODA KODIAQ RS. Den dynamiske SUVen bærer logoen på flere steder, blant annet i den aggressive radiator-grillen. Her står V for «Victory», og det røde symboliserer sportsligheten og kreftene i RS-familien. Logoens nye utseende understreker også KODIAQ RS dynamiske design.
Firehjulstrekk og den mest kraftfulle dieselmotoren i ŠKODAs historie
Den kraftfulle motoren i KODIAQ RS står i stil til både navnet, logoen og designet. Den firesylindrede, to liter store, TDI-motoren yter hele 240 hestekrefter takket være biturboen, og har et dreiemoment på 500 Nm. Dette gjør den til den sterkeste dieselmotoren som er satt i produksjon i merkets 120 år lange historie.
Vår kraftigste SUV