Škoda får ny merkevareidentitet

1. listopadu 2022

Škoda tar sin visuelle profil til neste nivå med den mest radikale endringen av bedriftens identitet på 30 år. En ny logo vil bli brukt for å forbedre merkevarens utseende i digitale kommunikasjonskanaler. Škoda-ordmerket vil bli brukt mer utbredt enn selskapets bildemerke. Škodas nye merkeidentitet vil først bli introdusert i informasjons- og kommunikasjonsmateriell og deretter rullet ut for fremtidige bilmodeller.

Ordmerke

Den nye stilen bruker en helt annen typografi basert på symmetri og en kombinasjon av runde former med kanter. Det mest utfordrende elementet var å integrere "haken" over S-en, som representerer en viktig del av Škodas tsjekkiske arv. Haken (på tsjekkisk kalt háček) er nå integrert i den første bokstaven. Dette for å gjøre ordmerket lettere å gjenkjenne og identifisere.

Farger

Škoda vil benytte to forskjellige grønne nyanser i fargevalget: Emerald og Electric Green. I undersøkelser assosierte mange respondenter disse fargene med natur, bærekraft og elektrisk mobilitet.

Bildemerke

Pil med vinger-symbolet har også blitt transformert, men ikke så radikalt som ordmerket. Det forenklede designet er tydelig ved første øyekast. Škodas nye bildemerke vil nå bli gjengitt uten 3D-effekt. Dette for å være bedre tilpasset digital kommunikasjon. Det forenklede, todimensjonale bildemerket fungerer bedre på mobile enheter, og kan også integreres mer fleksibelt i forskjellige typer formater.

Škoda Vision 7S

Den elektriske konseptbilen viser Škodas nye designspråk.